Harmonogram 

Zahájení  - 5. října 2025
Příjem přihlášek - do 31.12. 2025
Regionální kola - leden, únor 2026
Semifinále - začátek března 2026
Finále - 27. března 2026
Galavečer-Kantorský bál - 28. 3. 2026

 

Sledujte nás na You Tube

Jděte do toho ...
rady Zlatých Ámosů

Jak to vidí Ámos
Vzpomínka na zážitek a doporučení

Minutový učitel
Finalisté vás za minutu něco naučí

Najdete nás také na Instagramu a Facebooku

   

Nominace končí za

Účast kandidátů v jednotlivých regionech

<strong>Hlavní město Praha</strong></br />
Hanslíková Martina <br />Hůla Jan <br />Petrová Eliška <br />Pokorný Petr <br />Šárová Klára <br /> <strong>Středočeský kraj</strong></br />
Bartošek Pavel <br />Cafourek Jan <br />Klimovičová Monika <br />Kopecký Ondřej <br />Lochová Alexandra <br />Nováková Markéta <br /> <strong>Karlovarský kraj</strong></br />
Žádní kandidáti <strong>Ústecký kraj</strong></br />
Žádní kandidáti <strong>Liberecký kraj</strong></br />
Vorlíček Pavel <br /> <strong>Královéhradecký kraj</strong></br />
Samková Tamara <br />Zavázalová Kateřina <br />žibřidová Hanka <br /> <strong>Pardubický kraj</strong></br />
Mazal Mgr. Jan <br />Vyhnálková Zuzana <br /> <strong>Olomoucký kraj</strong></br />
Bešta Jiří <br />Zatloukal Lukáš <br /> <strong>Moravskoslezský kraj</strong></br />
Holub Miroslav <br /> <strong>Zlínský kraj</strong></br />
Grohová Zuzana <br />Kretková Veronika <br />Langerová Adéla <br />Šustek Radim <br />Vávrová Kateřina <br /> <strong>Jihomoravský kraj</strong></br />
Tomek Robert <br /> <strong>Kraj Vysočina</strong></br />
Bechyně Roman <br />Smržová Dagmar <br /> <strong>Jihočeský kraj</strong></br />
Šikrová Jana <br /> <strong>Plzeňský kraj</strong></br />
Budínská Gabriela <br />Šrámková Adéla <br />Úbl Václav <br />

Upozornění na novinky e-mailem

Bešta Jiří

Bešta Jiří
Střední odborná škola Olomouc spol. s r. o.
Řepčínská 239/101
779 00
Olomouc
Olomoucký kraj
Přihláška kompletní
Postupuje do regionálního kola.

Charakteristika

Pan učitel Jiří Bešta nás učí chemii a anglický jazyk a patří k těm učitelům, kteří dokážou úplně změnit to, jak člověk ty předměty vnímá. Chemie pro nás byla něco, z čeho má většina lidí přirozeně respekt. A angličtina je zase všude kolem nás, ale ne každý se v ní cítí jistě. Pan učitel Bešta však obě věci spojuje jedním způsobem - dokáže učit tak, že se v hodinách cítíme v pohodě a nemáme strach říct, že něčemu nerozumíme.
Pan učitel je obrovský pohodář, ale zároveň férový a spolehlivý. Když potřebujeme něco doplnit, dovysvětlit nebo se na něčem domluvit, nikdy to není problém. Nepůsobí na nás jako někdo, kdo si chce jen „odučit“ a jít domů - zajímá se, jestli to chápeme a jestli nám to dává smysl. A když vidí, že ne, tak to klidně vysvětlí jinak nebo použije nějaký příklad z praxe. U chemie je díky tomu spousta věcí mnohem pochopitelnějších a u angličtiny zase máme menší strach mluvit.

Oceňujeme na něm hlavně jeho klidný přístup. I když někdy nejsme úplně ideální třída, tak se nezlobí hned na první dobrou. Spíš se snaží situaci řešit v klidu. Má cit pro humor, díky čemuž není na jeho hodinách dusno, ale zároveň si dokáže udržet respekt, aniž by na nás křičel nebo nás ztrapňoval. Tohle je věc, která se u učitelů nevidí úplně často.

V angličtině nás podporuje v tom, abychom se nebáli mluvit, i když uděláme chybu. Zvládne to vysvětlit tak, že se necítíme trapně, ale spíš motivovaně. Často nám říká, že bez chyb se nikdo nic nenaučí. A právě díky tomu se spoustě z nás mluví anglicky daleko líp než dřív.

U chemie zase dokáže obyčejné učivo spojit s něčím z reálného života. Najednou to nejsou jen vzorečky, ale věci, které opravdu mají nějaký smysl. A když vidí, že někomu něco nejde, tak si s ním v klidu sedne a vysvětlí to znovu - kolikrát i úplně jiným způsobem.

Myslíme si, že pan učitel Bešta si nominaci na Zlatého Ámose zaslouží, protože je to člověk, který nás bere jako partnery, ne jako někoho, koho je potřeba „usměrňovat“. Je férový, lidský, trpělivý a hlavně se s ním dá normálně mluvit. Je to učitel, na kterého budeme dlouho vzpomínat – nejen kvůli výuce, ale hlavně kvůli tomu, jaký je jako člověk.

Příhoda

Jednou jsme v hodině angličtiny procvičovali mluvení a pan učitel Bešta nám začal vyprávět o svém pobytu v Americe a o tom, jaké zkušenosti tam prožil. Bylo úžasné slyšet ho mluvit o všem, co zažil - o životě tam, škole, lidech a každodenních situacích. Byla to hodina úplně jiná než obvykle.

Díky tomu jsme pana učitele poznali i z jeho osobní stránky, viděli jsme, že je nejen učitel, ale i člověk s vlastními zážitky, smyslem pro humor a zajímavým pohledem na svět. Hodina byla zábavná, všichni jsme se hodně zasmáli a zároveň jsme se nenásilně učili angličtinu -poslouchali jsme ho, ptali se a dokonce jsme zkusili některé fráze sami. Pro mě a pro většinu třídy to byla zásadní zkušenost, protože jsme viděli, že učení může být víc než jen učebnice a cvičení - může to být skutečné spojení s člověkem, který učí.

Zpět na seznam kandidátů

STŘÍBRNÝ PARTNER

porg.png (800×410)

Partneři 2025/2026

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
CK2
ČMOS PŠ
EKO KOM a.s.
forclassmates
Berchtold
Alkom
ČT edu
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského
MP Education
Hlavní město Praha
Asociace bezpečná škola
Efko
Mlékárna Valašské Meziříčí
Gordic
volba spotrebitelu

Mediální partneři 2025/2026

Dětská tisková agentura
ČT: D
Týdeník školství
Adam.cz
řízení školy
České novinky
Amos vision